Συνέντευξη με τον κ. Ανδρέα Διαμαντέα, Δ/ντή Χρηματοοικονομικής & Τραπεζικής, Ομίλου Intrasoft International

Σωτήρης Μουσούρης : Γιατί ο Όμιλος σας επέλεξε –εστίασε να επεκταθεί στην Αφρικανική αγορά;

Ανδρέας Διαμαντέας: Αντίθετα με παλιότερες εποχές όπου δεν υπήρχαν τα ανάλογα κεφάλαια στις Αφρικανικές Τράπεζες και στο τοπικό Δημόσιο, είδαμε ότι μέσω ιδίων κεφαλαίων ή μέσω χρηματοδοτήσεων, οι διάφορες χώρες της Αφρικανικής Ηπείρου επενδύουν στην αναβάθμιση των συστημάτων τους και των υπηρεσιών τους τόσο στο επίπεδο των ιδιωτικών επιχειρήσεων / τραπεζών όσο και στον Δημόσιο Τομέα, προσπαθώντας να ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες της αγοράς.  Με δεδομένη την δραστηριοποίησή μας σε αυτούς τους τομείς της αγοράς, θεωρήσαμε ότι η Αφρική αποτελούσε για εμάς μια σημαντική ευκαιρία. 

 

Σ.Μ. : Με ποιά κριτήρια επιλέγετε τις χώρες δραστηριοποίησης σας στην Αφρική;

Α.Δ.: Τα κριτήρια είναι τα παρακάτω:

  • Σταθερότητα περιοχής (πολιτική, οικονομική, κλπ)
  • Ρυθμός ανάπτυξης
  • Μέγεθος αγοράς
  • Ανάγκες αγοράς
  • Ωριμότητα αγοράς
  • Συμβατότητα των λύσεων μας με την τοπική αγορά
  • Ασφάλεια περιοχής
  • Ανταγωνισμός (Τοπικός ή διεθνής στην περιοχή)
  • Γλώσσα (Είναι γεγονός ότι η γλώσσα επικοινωνίας είναι πολύ σημαντική, οπότε επικεντρωθήκαμε αρχικά στις Αγγλόφωνες χώρες της Ανατολικής Αφρικής)
  • Προσβασιμότητα στην περιοχή

 Σ.Μ. :Θεωρείτε ότι η Αφρική έχει κρυμμένα ακόμα "κοιτάσματα" επιχειρηματικών ευκαιριών;

 Α.Δ. : Με δεδομένο ότι η Ελλάδα είναι σχεδόν ανύπαρκτη επιχειρηματικά στην Αφρική όσον αφορά σε εξαγωγές προϊόντων και υπηρεσιών και σε επενδύσεις, θεωρoύμε ότι υπάρχει πολύ σημαντικό έδαφος δραστηριοποίησης στην περιοχή.  Οι ευκαιρίες που προσφέρονται είναι πολλές, σε πολλούς τομείς σε μια πολύ μεγάλη περιοχή με σημαντικό πληθυσμό.  Είναι μια περιοχή που έχει γίνει στόχος επέκτασης πολλών χωρών και πολύ φιλική (όσο μας έχει διδάξει η εμπειρία μας σε Ελληνικές εταιρίες).

 

Σ.Μ.: Μπορείτε να μας μεταφέρετε την εμπειρία σας από την προσπάθεια εισόδου της εταιρείας σας στην αγορά της Αφρικανικής Ηπείρου;

 

Α.Δ. : Αντίθετα με τα όσα πιστεύουν πολλοί για την αγορά της Αφρικής, είναι μια πολύ επιφυλακτική αγορά σε συνεργασίες κατά κύριο λόγο με νέες εταιρίες, είναι μια αγορά που παρά το γεγονός ότι είναι τεράστια, υπάρχουν «κανάλια επικοινωνίας» ανάμεσα στις χώρες με αποτέλεσμα η επιτυχία ή η αποτυχία να επικοινωνείται άμεσα.  Τα στελέχη πρώτου (και πιο σπάνια δεύτερου επιπέδου) είναι πολύ καλοί γνώστες του αντικειμένου τους, με πολύ καλές σπουδές και μεταπτυχιακά / διδακτορικά από πανεπιστήμια Ευρώπης και Αμερικής.  Οι συνεργασίες με τοπικούς είναι από τη μια πλευρά απαραίτητες αλλά από την άλλη επικίνδυνες, επομένως πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στις επιλογές μας.    Η αποτυχία ενώ είναι πολύ συχνό και επαναλαμβανόμενο φαινόμενο σε τοπικές εταιρίες, σε ξένες εταιρίες δεν συγχωρείται.  Πολλά από αυτά που θα περιμέναμε (από τα γνωστά σε εμάς έργα) να γίνουν από στελέχη του πελάτη μας, στην Αφρική είμαστε αναγκασμένοι να τα κάνουμε με δικούς μας πόρους.   Σε διαφορετική περίπτωση είναι πιθανό τα πράγματα να λιμνάσουν.  Με άλλα λόγια, οι ρυθμοί απόκρισης είναι σημαντικά διαφορετικοί.

Σ.Μ. : Tι συμβουλή θα δίνατε στους Έλληνες επιχειρηματίες σχετικά με την Αφρική;

Α.Δ.: Θα τους συμβουλεύαμε τα παρακάτω:

  • Να επιλέξουν προσεκτικά την αγορά που σκοπεύουν να δραστηριοποιηθούν. Η Αφρική είναι τεράστια περιοχή, επομένως δεν μπορείς να δραστηριοποιηθείς σε όλη την ήπειρο με μιας
  • Να είναι προσεκτικοί στις συνεργασίες τους με τοπικούς. Θα βρουν πολλούς πρόθυμους να συνεργαστούν αλλά πολύ λιγότερους ικανούς να φέρουν αποτέλεσμα.
  • Να μην ελπίζουν ότι μπορούν να δραστηριοποιηθούν στην περιοχή από απόσταση. Πρέπει να είναι εκεί, να είναι κοντά στην αγορά, να είναι κοντά στους πιθανούς πελάτες τους και να παρακολουθούν στενά τις σχέσεις
  • Να καταλάβουν την διαφορετικότητα της νοοτροπίας και της συμπεριφοράς
  • Να κινούνται γρήγορα. Οι εξελίξεις είναι γρήγορες και ο ανταγωνισμός είναι αμείλικτος.   Επίσης τα εμπόδια που προκύπτουν λόγω διαφορετικών συμφερόντων στα διαφορετικά επίπεδα του οργανισμού είναι σημαντικά και χρειάζονται ειδική αντιμετώπιση
  • Να επιλέξουν σωστά τα προϊόντα / υπηρεσίες που θα προωθήσουν γιατί η αγορά δεν έχει τις ίδιες ανάγκες με τις γνώριμες σε εμάς αγορές
  • Να επιλέξουν προσεκτικά τα στελέχη στα οποία θα στηριχθούν για την επέκτασή τους.
  • Να μη θεωρούν τα πράγματα εύκολα αλλά ούτε και ανέφικτα. Δεν είναι εύκολο να προωθήσεις ένα νέο προϊόν ή μια υπηρεσία, αλλά μπορεί να είναι πολύ εύκολο να κάνεις κάποιες επαφές με αξιωματούχους υψηλού επιπέδου.
  • Να έχουν ένα σοβαρό προϋπολογισμό που να τους επιτρέψει κάποια λάθη που σίγουρα θα κάνουν στην αρχή.